Nu krÀver han att barn- och utbildningschefen Martin Snickars redogör varför inget har gjorts för att öka elevantalet pÄ skolan, som minskat stort de senaste Ären.
â Ta till exempel det hĂ€r med hĂ€nvisningsskola, sĂ€ger han, under flyktingkrisen var skolan full av barn och det var nödvĂ€ndigt att hĂ€nvisa barnen till Mörlunda skola och senare till MĂ„lilla.
Han pekar ocksÄ pÄ att det löpande underhÄllet av skolhuset inte skötts som det borde. Olsson har förstÄelse för att förÀldrar i JÀrnforsen sÀger nej nÀr man ringer nu och frÄgar om de vill byta skola.
â SĂ€ger de sakkunniga att undervisningen inte kan bedrivas pĂ„ grund av det lĂ„ga elevantalet pĂ„ skolan, mĂ„ste man vĂ€l tro pĂ„ dem, sĂ€ger Olsson. Jag har inte sjĂ€lv den kunskapen att avgöra det. SĂ„ man fĂ„r vĂ€l lita pĂ„ dem.
Kan du tÀnka dig att acceptera att det inte gÄr att driva skolan med sÄ fÄ elever?
â Som JĂ€rnforsenbo kan jag knappast rösta för en nedlĂ€ggning. Vi mĂ„ste slĂ„ vakt om det vi har.
Men om han lÀgger ner sin röst i fullmÀktige eller avstÄr frÄn att rösta har han inte bestÀmt Ànnu.
Ăven hans före detta partibroder, Niclas Mobelius (Numera KD) frĂ„n JĂ€rnforsen Ă€r minst sagt uppbragt över barn- och utbildningsnĂ€mndens nedlĂ€ggningsförslag.
â Jag har inte fĂ„tt nĂ„gon som helst information om planerna, sĂ€ger han. Och dĂ„ sitter jag Ă€ndĂ„ som ordinarie ledamot i nĂ€mnden.
â NedlĂ€ggning Ă€r en större frĂ„ga Ă€n bara skolan. Jag ser det som en frĂ„ga om hela kommunens trovĂ€rdighet. Jag blir bĂ„de frustrerad och ledsen Ă„ kommunens vĂ€gnar om nedlĂ€ggningen blir verklighet. Det skulle vara ett enormt svek, sĂ€ger Mobelius.
Han pekar pÄ att det Àr mycket pÄ gÄng i JÀrnforsen just nu, att inflyttningen av barnfamiljer kommit igÄng. Men med nedlÀggningsförslaget Àr han orolig för att den positiva trenden kommer av sig.
â Det finns en framtidstro nu igen i JĂ€rnforsen. Men hur det blir med den nu, Ă„terstĂ„r att se.
FrÄgan om skolans vara eller icke vara har diskuterats i Äratal. Men Mobelius tycker i stÀllet att skolledningen borde sÀtta ner foten och göra en satsning pÄ skolan.
â LĂ„t oss sĂ€ga en tvĂ„Ă„rig provperiod, som sedan utvĂ€rderas sĂ„ att vi ser vad det ger.