Den gula draken hÄlls fram mot kamerorna. Martin Edlund har just avslutat Ànnu en panel i den marknadsföringskarusell som FN:s klimatmöte COP27 innebÀr för de företag som ingÄr i den officiella nÀringslivsdelegation som koordineras av Business Sweden. Draken Àr inte av den sort som flyger bland molnen utan en modell av ett undervattensplan som förvandlar energin i havsströmmar till förnybar elektricitet.
ââVi Ă€r ett exempel pĂ„ teknologi som behövs i den globala verktygslĂ„dan för att vinna kampen mot klimatförĂ€ndringarna, sĂ€ger Martin Edlund, vd för Minesto, till TT:s utsĂ€nda i Sharm el-Sheikh.
Förra veckan stod statsminister Ulf Kristersson (M) pÄ samma scen och upprepade det som blivit ett mantra för regeringen: "NÀringslivet och politiken mÄste gÄ hand i hand. NÀringslivet Àr en viktig miljörörelse." Att regeringen ser företagen som en viktig motor i omstÀllningen mÀrks bland annat genom det nya "superdepartement" som slÄr ihop miljö och klimat med energi och nÀringsliv.
Problemfokus
Före valet ifrÄgasatte dock företrÀdare för 227 svenska företag, dÀribland Ericsson, Ica och Skanska, varför politikerna bromsar omstÀllningen genom att se den som problem snarare Àn möjlighet. Fossilsubventioner "ger konstgjord andning till gÄrdagens teknik", stÄr det i debattartikeln som ocksÄ menar att sÀnkt reduktionsplikt drar "undan mattan" för företag som har investerat i produktion av fossilfria drivmedel.
Och nÀr de politiska förhandlingarna gÄr trögt och delegater svettas i syrefattiga konferensrum Àr stÀmningen en annan bland det 30-tal svenska företag som Àr pÄ plats i Egypten för att visa upp allt frÄn vÀtgasbaserat stÄl till klimatsmarta banklösningar. Det berÀttar Jan Larsson, vd för Business Sweden.
ââI den politiska vĂ€rlden Ă€r det mycket fokus pĂ„ problem. Det gĂ„r lĂ„ngsamt och enskilda lĂ€nder sĂ€tter sig pĂ„ tvĂ€ren. Men nĂ€ringslivet ser möjligheterna och mĂ„nga svenska företag har en vĂ€rldsledande klimatposition.
Vinstintresse
Miljö- och klimatnyttan Àr dock inte den frÀmsta drivkraften, menar Larsson.
ââNĂ€ringslivet Ă€r en viktig miljörörelse men rör sig inte för miljön. Man ska inte tro att svenska företag plötsligt har nĂ„got annat mĂ„l Ă€n vinstintresse. De drivs av den stora marknaden, möjligheterna att expandera och attrahera de bĂ€sta talangerna sĂ„ att de kan ligga i framkant och samtidigt rĂ€dda planeten.
TT: Finns det risk för att det lÀggs för mycket ansvar pÄ att nÀringslivet ska göra jobbet medan politikerna inte tar de beslut som krÀvs för att minska utslÀppen?
ââDe mĂ„ste gĂ„ hand i hand. Man kan inte tro att nĂ€ringslivet ska lösa problemen om inte politikerna gör det möjligt, sĂ€ger Larsson.
ââDe politiska besluten fĂ„r inte vara för klĂ„fingriga. Det blir lĂ€tt problem nĂ€r BrysselbyrĂ„krater ska utvĂ€rdera hur nĂ€ringslivet ska ta sig an framtidsfrĂ„gor, det krĂ€vs dialog. Det behövs lĂ„ngsiktiga politiska spelregler, tydlighet och nĂ€stan alla svenska företag skulle vara glada över en global koldioxidskatt.
"Ingen miljökÀmpe"
Martin Edlund tycker inte att miljörörelse Àr rÀtt ord för att beskriva Minestos roll i omstÀllningen.
ââVi har ett vĂ€ldigt tryck frĂ„n konsumenter, investerare och lagstiftare att konvertera vĂ„ra vĂ€rdekedjor till att bli förnybara. För de allra flesta aktörer handlar det om att göra affĂ€rer pĂ„ ett smart sĂ€tt, annars fĂ„r du inte tillgĂ„ng till kapital eller kan hamna i medier som en skurk.
TT: Du skulle inte kalla dig miljökÀmpe?
ââAbsolut inte, sĂ€ger Edlund.
ââSedan Ă€r det klart att det Ă€r mer stimulerande att jobba med nĂ„got som adresserar det största behovet vi har i vĂ€rlden, att rĂ€dda planeten. Det betyder nĂ„gonting och man vill ju jobba med nĂ„got man vĂ„gar berĂ€tta för barnbarnen om. Men miljökĂ€mpe Ă€r inte det som mina aktieĂ€gare vill att jag ska göra, utan det Ă€r att skapa finansiella vĂ€rden.
"BÄda behövs"
Företagen Àr viktiga i omstÀllningen men allt gÄr inte att driva med affÀrsfokus, enligt Olof Hjelm, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings universitet.
ââDet blir lĂ€tt fokus pĂ„ elektrifiering men pratar vi grön och hĂ„llbar omstĂ€llning i stort Ă€r det mycket mer som ingĂ„r. NĂ€ringslivet kan inte ersĂ€tta miljörörelsen, utan bĂ„da behövs, sĂ€ger han.
ââVi har utmaningen med biologisk mĂ„ngfald, problematiken kring Ăstersjön och behovet av oberoende mĂ€tning och uppföljning av utslĂ€pp och tillstĂ„ndet i miljön. Det blir en utmaning om man sĂ€tter för stor tilltro till marknadsaktörerna, marknadskrafterna motsvarar inte alltid samhĂ€llsbehovet.