Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama/Komedi

Titel: Tack och förlÄt
Visas pÄ: Netflix
I rollerna: Sanna Sundqvist, Charlotta Björck, Ia Langhammer
Regi: Lisa Aschan
Speltid: 90 min

Lisa Aschan slog igenom i en tid dÄ det var sÄ ovanligt med kvinnliga regissörer att dessa ibland fick kvoteras fram med speciella stödpengar. Det kÀnns avlÀgset men det Àr inte sÄ himla lÀnge sedan. En ny spÀnnande generation med Gabriela Pichler, Lisa Langseth och Lisa Aschan i spetsen brakade in och vitaliserade svenskt filmliv med egensinniga, fantastiska filmer. LÄngfilmsdebuten "Apflickorna" (2011) av Aschan var en estetiskt stram, sammanhÄllen och hÄrdkokt klasskampshistoria, som utspelades i stalltjejsmiljö.

Nu för tiden Àr det tack och lov inget ovanligt med en kvinnlig regissör och nog har det börjat sÀtta sin prÀgel pÄ utbudet. För nÀr unga och lovande begÄvningar blir lite lagom medelÄlders hamnar fokus ofta pÄ generationsuppgörelser. Och ur dessa filmskapares hÀnder fÄr vi nÄgot annat Àn den vanliga fader-son-tuppningen. Lisa Aschan slog redan med sitt första bidrag i genren, mamma-dotter-skildringen "Ring mamma!" (2019), fast att förÀldrar vÀntar hela livet pÄ ett "tack" och barn pÄ ett "förlÄt". Inspirationen kom bland annat frÄn "Wahlgrens vÀrld" (!) och resultatet var bÄde roligt, uppiggande och krÀvde ett par nÀsdukar.

Med dramakomedin "Tack och förlÄt", med manus av Marie Østerbye, fortsÀtter Lisa Aschan att utforska sÄriga familjeband och det med samma lyckade formula: starka kÀnslor, kul rollfigurer och en öm blick pÄ oss stackars vilsna mÀnniskor.

Mest synd Àr det kanske om den höggravida Sara vars bekvÀma villaliv blir omskakat i grunden nÀr hennes skilsmÀssosugne make plötsligt dör. Sanna Sundqvist Àr perfekt som den stoiska, förbannade Sara, som Ängar fram med en ovÀntat komiskt laddad gravidmage. Med en briljant Ia Langhammer som störig och rörande svÀrmor och det relativt nya humorfyndet Charlotta Björck som flummigt sjÀlvutplÄnande storasyter blir "Tack och förlÄt" en varm, rolig och mycket kÀnslofylld upplevelse.

Lisa Aschan och resten av filmskaparna uppfinner inte hjulet pĂ„ nytt hĂ€r, som i "Apflickorna", men de fĂ„r vĂ€lkĂ€nda scenarier och figurer att kĂ€nnas nyanserade och frĂ€scha i en film som lyckas skapa en oförglömlig apmamma pĂ„ kuppen – och passar perfekt in i julrepertoaren.

Årets roligaste gravidmage sitter pĂ„ Sanna Sundqvists argsinta rollfigur i "Tack och förlĂ„t". Regissören Lisa Aschan Ă€r tillbaka med en sevĂ€rd och kĂ€nslofylld relationspĂ€rla.